[ Print ]  [ Close ]

http://www.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=10429   , 1403/02/13


برگزاری نشست علمی با عنوان "مدیریت سیل و تحلیل سیلاب های اخیر کشور"


در این نشست علمی که 15 اردیبهشت با سخنرانی دکتر مهدی وفاخواه دانشیار گروه مهندسی آبخیزداری دانشکده منابع برگزار شد، علل و عوامل وقوع سیلاب های اخیر بررسی و تحلیل شد.

در این نشست دکتر مهدی وفاخواه دانشیار گروه مهندسی آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی به ارائه مطالبی درباره تعریف و اهمیت سیلاب، روش‌های کنترل ومدیریت خسارت مالی و جانی، طبقه‌بندی سیلاب‌های ناگهانی، رودخانه‌ای، ساحلی، شهری و ناشی از بارندگی، و ضرورت مشارکت سازمان‌های دولتی و مردم محلی در قبل، حین و بعد از وقوع سیل و مدیریت سیل پرداخت.

وی به خصوصیات کلیدی در تدوین استراتژی سیل شامل ارزیابی مکانی، مقیاس محلی رخداد، شدت وقوع پدیده و نیز زمان سریع واکنش و بزرگی تهدید اشاره کرد و افزود: مدیریت جامع ریسک از جمله کاهش تلفات سیل، به حداکثر رساندن استفاده از دشت‌های سیلابی و توجه به برنامه‌های مدیریت سیل بر اساس رویکرد جامع برای امکان تغذیه مصنوعی در شرایط زمین‌شناسی مناسب ضروری است.

وفاخواه ضمن بیان شش عنصر کلیدی در بحث مدیریت سیل، گفت: مواردی از قبیل کمبود دیدگاه جامع، تمرکز بر اجرای فنی به جای بسته کامل، فقدان آموزش و پایین بودن سطح آگاهی و ادراک سیل و محدودیت راه‌کارهی مالی هم‌چون حمایت‌های ملی و به‌ویژه بیمه مدنظر قرار نگرفته است.

در ادامه میزگرد تخصصی با حضور کلیه اعضای هیأت علمی گروه مهندسی آبخیزداری ( دکتر سیدحمیدرضا صادقی، دکتر حمیدرضا مرادی، دکتر عبدالواحد خالدی درویشان، دکتر سید وحید موسوی و دکتر مهدی وفاخواه) تشکیل و به پرسش های حاضرین در جلسه پاسخ داده شد.



17:00 - يکشنبه 22 ارديبهشت 1398    /    شماره خبر : 10429    /    تعداد نمايش خبر : 2786